Tuesday, November 9, 2010

Mengetahui Anda Terjangkit STD dengan Handphone


Bagaimana Mendeteksi anda Terjangkit STD tanpa perlu Ke Dokter.





Anda risau, bimbang terjangkit, anda Malu untuk menjalani pemeriksaan ke klinik, takut apa kata orang nanti . ini sebagian persoalan dalam masyarakat budaya kita yang masih stigma terhadap penyakit berjangkit seksual ini.


Individu yang bimbang dirinya mungkin terjangkit STD ( sexually transmitted disease ) segera akan dapat memastikan dengan hanya menggunakan telifon mudah alih. sekumpulan scientists dari university of London sedang mengembangkan perangkat pemeriksaan sendiri ( self-testing device ) yang dapat dengan cepat mendiagnosa mikroorganisma yang menjadi penyebab utama STD iaitu seperti chlamydia.

Penggunaan perangkat ini hampir sama dengan perangkat yang digunakan pada pemeriksaan kehamilan ( pregnancy test ) dan kemudian perangkat disambungkan kepada telifon mudah alih atau komputer. Projek 5.7 million pound ini dikenali sebagai eSTI2 ( electronic self-testing instruments for STIs ) yang menggunakan nanoteknologi-advanced teknologi dlm skala mikroskopik. Para penelitia menganggap ini akan menjadi suatu revolusi baru dalam terapi kesehatan seksual.

Ketua projek Dr Tariq Sadiq mengatakan bahwa alat ini akan memudahkan akses ke masyarakat, dengan hasil pemeriksaan yang cepat , ini dapat menurunkan kadar infeksi dan memperbaik kesehatan seksual dalam masyarakat. Menurut DR sadiq lagi mungkin saja alat ini dapat kita kembangkan sehingga sebaik sahaja hasil pemeriksaan diperoleh, pengguna secara automatis akan diberi info mengenai dokter, klinik kesehatan seksual dan farmasi terdekat secara GPS untuk mengambil Obat yg sesuai dengan penyakit.

Telifon mudah alih telah mengubah cara kita menjalani kehidupan, cara kita berkomunikasi dan sekarang kami percaya ini akan menjadi suatu cara yang unik dalam mendiagnosa dan mengkontrol STI ( sexually transmitted infection ). Biasanya untuk kita ingin mengetahui apakah kita terjangkit STD adalah dengan menhantar sampel urine ke laboratorim dan akan mengetahui hasil pemeriksaan dalam beberapa hari, kini dapat dibayangkan anda melakukan pemeriksaan pada diri sendiri, diwaktu itu juga tanpa perlu ke klinik dan mendapat hasil yang akurat dan tetap dokter dan farmasi mengetahui anda memerlukan pengobatan.

Sistem seperti ini akan mempercepat proses komunikasi antara dokter dalam mengetahui tren infeksi dan dapat memberi respon cepat dalam mengantisipasi penyebaran STI. Pengembangan projek ini akan membawa para peneliti, ahli dalam bidang telekomunikasi, ahli kejuruteraan mikro, ahli mikrobiologi dan ahli kesehatan masyarakat duduk bersama menjadikan projek ini suatu realiti.

dikutip dari dailymail.co.uk

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Sila Click sini bila bermurah Hati